Redin aakkoset

A

Redi aapinen

Todellisuuden monimuotoisuutta voi kokea ja aistia lukemattomilla tavoilla. Mutta maailmaa on hankala selittää ilman sanoja ja kirjaimia, kielen peruselementtejä. Kieli on ihmisten välisen kommunikaation alku, keskikohta ja loppu. Kaikki alkaa a:sta. Kirjainten loputtomilla yhdistelmillä luodaan todellisuuksia, välitetään tunteita, heittäydytään dialogiin, lisätään ymmärrystä, parannetaan maailmaa, rakastetaan, vihataan ja vitsaillaan. Millainen maailma on Redin silmin? Tämä pikku aapinen antaa sille pientä osviittaa. Selaile sieltä täältä tai lue yhdeltä istumalta kokonaan. Tunnet meidät – mahdollisen kumppanisi – sen jälkeen hieman paremmin. Ja saat ehkä samalla inspiraatiota omiinkin aakkosiisi.
B

Brändi

Tämä suomeen englannista kulkeutunut sana sai alkunsa villin lännen nautakarjan ahtereiden polttomerkinnöistä. Aika hyvin ilmaisulta, joka on kenties yksi käytetyimmistä ja moniulotteisimmista käsitteistä markkinointiviestinnässä. Kaikki, mitä yritys tekee ja viestii on osa sen brändiä. Polttomerkitseminen on nykyajassa paljon monisyisempää kuin joskus ennen. Siksi onkin ammattilaisia, jotka voivat ohjata asiakkaansa läpi brändäämisen vuoristoratojen. Kuten Red. Tätä kirjaa voi lukea läpivalaisuna omaan brändiimme: kaikkeen, mikä liittyy toimintatapoihimme, asenteeseemme ja siihen, miten palvelemme asiakkaitamme. Me uskomme siihen, että suutarin lapsella on oltava kengät. Vaikka sitten punaiset.
C

Case

“Onx teil jotain ceissii?”, saattaa kuulua ohikulkijan korvaan kun nuoriso kohtaa toisiaan kadulla. Onhan meillä. Ei ehkä teiniromansseja, vaan ennemminkin kiinnostavia, arvokkaita ja pitkä- aikaisia suhteita. Jokainen projektimme ansaitsee olla “case” – työnäyte siitä, miten ratkaisemme asiakkaidemme haasteita. Isoja tai pieniä. Voidaan sanoa, että markkinointiviestinnän toimisto on juuri niin hyvä kuin viimeisin casensa. Tämän muistaminen pitää luovana, palvelualttiina ja jatkuvasti kehittymään pyrkivänä. Eiks meillä vois olla jotain ceissii hei?
D

Draama

Herranjestas! Deadline lähestyy, copywriter on kolmen käsikirjoituksen ristipaineessa, tuontantoassarilla on mailin mittainen leiskajono ja AD:n pitäisi taas kerran valita maailman paras fontti. Keittäkää hei lisää kahvia. Joo, saattaa mennä myöhään tänään, voin lämmittää iltaruoan mikrossa. Ja vastatkaa siihen puhelimeen! Ei se meillä aina ihan tällaista ole. Mutta toisinaan merkittävien lopputulosten aikaansaamiseksi vaaditaan vähän draamaa – ja ennen kaikkea draaman tajua. Jos viestintä ei kerro merkittävää tarinaa, Aristoteles pyörähtää pettyneenä haudassaan. Me olemme vaikuttajia, tarinankertojia, taikureita. Rakastamme tätä työtä. Missä muualla saa sekä elää että tuottaa draamaa?
E

Energia

Kaikki on energiaa. Nämäkin sanat pitävät sitä sisällään. Näihin on kanavoitu esimerkiksi aivo-, sormi- ja istumalihasenergiaa. Monien muiden muassa. Energiassa on se hauska juttu, että se ei koskaan lopu maailmankaikkeudesta. Sitä on aina löydettävissä. Varsinkin jos apuna ovat inspiraatio, innostus ja usko omaan tekemiseen. Siihen, että voi tehdä jotain merkittävää ja erottuvaa. Sellaista, mikä sysää liikkeelle uutta energiaa ja haluttuja vaikutuksia. Tässähän tulee sellainen olo, että ryhdytäänpä hommiin. Energisoivaa, eikö?
F

Flow

Tiedätkö sen tunteen, kun kaikki tuntuu menevän nappiin? Sen, kun tuntee toimivansa jonkinlaisessa maagisessa jatkumossa, jossa jokainen asia loksahtaa paikoilleen melkein kuin itsestään? Oli kyseessä akrobatia, urheilusuoritus tai luova työ, flow-tilan saavuttaminen mahdollistaa parhaat onnistumiset ja innostuksen. Sitä mekin tavoittelemme toiminnassamme. Se ei tapahdu sormia napsauttamalla. Mutta siihen pääseminen on todennäköisempää, jos on hyvin valmistautunut, avoin, motivoitunut ja määrätietoinen. Kaikki virtaa. Heittäydytään mukaan.
G

Grafiikka

Tiedätkö sen tunteen, kun kaikki tuntuu menevän nappiin? Sen, kun tuntee toimivansa jonkinlaisessa maagisessa jatkumossa, jossa jokainen asia loksahtaa paikoilleen melkein kuin itsestään? Oli kyseessä akrobatia, urheilusuoritus tai luova työ, flow-tilan saavuttaminen mahdollistaa parhaat onnistumiset ja innostuksen. Sitä mekin tavoittelemme toiminnassamme. Se ei tapahdu sormia napsauttamalla. Mutta siihen pääseminen on todennäköisempää, jos on hyvin valmistautunut, avoin, motivoitunut ja määrätietoinen. Kaikki virtaa. Heittäydytään mukaan.
H

Huiput

Jokainen tavoittelee huippuja. Elämässä, harrastuksissa, matkoilla, kohtaamisissa, töissä. Huipulle pyrkiminen on eteenpäin vievä voima. Ja sellaisen saavuttaminen inspiroi taas uusille huipuille. Redissä huipulle pyrkiminen on määrätietoista toimintaa asiakkaan hyväksi, ei niinkään vaikkapa palkintojen tavoittelemista mainoshuippujen muodossa. Toki niitäkin otetaan vastaan jos sellaisia kohdalle sattuu. Mutta meillä palkinto tulee siitä, että on saatu ratkaistua asiakkaan haaste. Se on huippua se.
I

Idea

Sanotaan asia niin kuin se on: kaikki alkaa ideasta. Siis todellakin ihan kaikki. Meillä Jarkko sai joskus idean Redistä, omalla uniikilla tavallaan toimivasta markkinointiviestinnän toimistosta. No, tässä on nyt toimittu menestyksekkäästi lähes 15 vuotta ja autettu asiakkaitamme menestymään, juurikin ideoiden voimalla. Parhaat ideat kestävät aikaa, ja niiden avulla voi rakentaa melkoisia maailmoja. Ja meidän tapauksessamme onnistutta markkinointiviestintää. Se lamppu pitää vain sytyttää aina uudestaan ja uudestaan. Ja sehän syttyy. Plim!
J

Joustavuus

Tiedättehän sellaiset ihmiset, jotka tuntuvat tietävän kaikesta kaiken ja joilla on joustamaton mielipide asiasta kuin asiasta? Markkinointiviestinnänkin saralla voi joutua välillä kohtaamaan heitä, joiden mielestä asioihin on vain yksi oikea lähestyminen. Joustamattomuus on sukua kuuntelemattomuudelle. Sille, että ei ymmärrä, mitä asiakas oikeasti haluaa ja tarvitsee. On eri asia omata vahva näkemys kuin olla seinä, johon toiset hakkaavat päätään. Mitä jos vaikkapa trapetsitaiteilijan turvaverkko ei joustaisi lainkaan? Me olemme kumppanuussuhteissa asiakkaidemme kanssa. Ja sellaisissa vaaditaan aina joustavuutta. Koska tämähän on kaikki yhteispeliä. Eikö?
K

Konsepti

Konsepti on sanana tosi kuiva. Joillekin siitä saattaa tulla mieleen vaikkapa lukion koevastauspaperit. Tai konsulttitoimisto, joka näyttää esityksessään ensimmäisen kuvan sivulla 37, joka sekin on kuvapankista kahdessa minuutissa repäisty. Tai jokin jäykkä rakennelma, joka on ennemminkin taakka kuin luovuuden lähde. Onneksi konseptin määrittelee se, mitä se mahdollistaa. Tällä kirjallakin on pohjanaan konsepti. Voisikin olla hauska hetki miettiä, miten siihen on päädytty. Syntyikö se pitkän puserruksen tuloksena vai hetken taivaallisena väläyksenä? Miten se hiottiin lopulliseksi? Redissä kaikki pohjautuu konsepteihin. Tai no, lähes kaikki. Mutta ainakin asiakkaan tarpeisiin vastaava, erottuva ja tuloksellinen markkinointiviestintä perustuu aina konseptiin. Mieluiten luovaan, ainutlaatuiseen ja kestävään sellaiseen. Konseptiin, jota on helppo viedä erilaisiin mediaympäristöihin ja josta on hedelmällistä luoda uusia toteutuksia. Tämän kaiken kanssa meillä työskennellään joka päivä. Mikä on sinun toimintasi konsepti?
L

Luovuus

Lal lal laa. Kun luova inspiraatio iskee, saattaa tehdä mieli vaikkapa laulaa. Keksiä omia sanoja musiikkiin. Tai ihan vain rallatella siitä ilosta, että nyt, pojat ja tytöt, löytyi aivan erityinen idea, uusi lähestyminen asiaan. Luovuus on universumin loputtoman energian hyödyntämistä, eri palikoiden yhdistelemistä uusilla tavoilla, ainutlaatuisten asioiden keksimistä olemassa olevista tekijöistä. Redin toiminta perustuu luovuudelle. Meille se on jokapäiväistä ongelmien ratkaisua, vastausten löytämistä kysymyksiin. Miten teemme kumppanimme markkinointiviestinnästä ainutlaatuista? Minkälaisen idean tuote tarvitsee erottuakseen markkinoilla? Miten yllätämme kohderyhmän? Mitä tarjoamme asiakkaalle kun palaveriin on viisi minuuttia eikä kukaan ehdi enää kauppaan? Luovuus ei jää toimiston seinien sisälle, eikä se katso aikaa eikä paikkaa. Luovuutta on myös jokapäiväisen inspiraation löytäminen ja oman arjen haasteiden ratkaiseminen. Luovuus asuu kaikkialla, ratikan matkustajien vaatteista auton hansikaslokeron kautta toimiston jääkaappiin. Läl läl lää. Huomasitko eron?
M

Muutos

Vain muutos on ikuista. Isoja sanoja, mutta tosia. Kun kaikki muuttuu ympärillä ja maailmassa, voi olla joskus haastavaa pysyä kyydissä. Omia tietoja ja käsityksiä pitää päivittää jatkuvasti, eikä tarkkaavaisuus saa herpaantua. Mutta muutos on myös voimavara ja inspiraation lähde. Se, mikä oli viime vuonna yhtä, onkin nyt toista. Ja sehän aukaisee aina aivan uusia portteja. Kun mikään ei pysy paikallaan, kannattaa syleillä liikettä. Koska silloin pysyy itsekin muutoksessa mukana. Me tiedostamme, että asiakkaidemme tarpeet voivat muuttua silmänräpäyksessä monista muuttujista johtuen. Antaa tulla vaan. Me olemme valmiita.
N

Nälkä

Meillä on aina nälkä. Nälkä tehdä hienoja asioita, ylittää itsemme, erottua, saada aikaan, nähdä asiakkaidemme menestyvän. Sellaiseen nälkään jää positiivisella tavalla koukkuun. Kun on saanut tyydytettyä nälkäänsä vaikkapa hienolla, onnistuneella projektilla, sitä huomaa että siellä proverbiaalisessa vatsassa onkin taas tyhjä kohta. Eikä ilman sitä mitään ainutlaatuista koskaan tapahtuisikaan. Onko nälkä? Tehdään asialle yhdessä jotain.
O

Osuma

Näissä hommissa kyse on usein osumista. Osuuko idea oikeaan, valokuva tekstin kanssa yhteen, kirjasinleikkaus otsikkoon, mediasuunnitelma kampanjakokonaisuuteen, palaverikahvin vahvuus vieraalle. Mutta osumia ei tule, jos ei ammu. Tekemällä – ja etenkin asiakasta kuuntelemalla – oppii aina vain tarkemmaksi. Ihan aina ei tule napakymppejä, mutta silloin tällöin sellainen osuu kohdalle. Ja sitten juhlitaan.
P

Palo

Useimmat intohimoaan ja kutsumustaan seuraavat tunnistavat palon. Nyt ei nimittäin puhuta tulipaloista, vaan siitä sisäisestä roihusta, joka sysää eteenpäin ja motivoi ylittämään itsensä aina uudelleen. Palo synnyttää ainutlaatuisia asioita. Ilman sitä tuloksena on vain tavanomaisuutta, suorittamista, harmautta. Rediä ei olisi ilman paloa. Emme ole liukuhihnalla töissä, vaan meitä ajaa palo tehdä erityisiä asioita. Siitä se punainen värikin ehkä tulee.
Q

Quo vadis?

Tämä klassinen latinankielinen sanapari tarkoittaa suomennettuna “minne menet?”. Joku saattaa kysyä, miten se liittyy tässä aapisessa yhtään mihinkään, vai onko kyseessä vain Q-kirjaimen pakkokäyttö. Liittyyhän se. Ja aivan kaikkeen vieläpä. On nimittäin erittäin olennaista pysähtyä välillä hetkeksi ja kysyä itseltään, minne on menossa. Ovatko edelliset valinnat ohjanneet oikeaan paikkaan, onko nyt hyvä, ja mihin suuntaan sitä pitäisi seuraavaksi lähteä? Bisneksessä, elämässä, isoissa ja pienissä tarinoissa. Meille on tuikitärkeää myös kysyä asiakkaalta, mihin tämä on menossa. Millaisia tavoitteita hänellä on yritykselleen tai tuotteelleen, mitä hän haluaa saavuttaa, ja miten hän näkee tulevaisuutensa. Vain esittämällä merkittäviä kysymyksiä voidaan saada merkittäviä vastauksia. Vääriä kysymyksiä ei ole – mutta jotkut ovat ehkä olennaisempia kuin toiset. Minne sinä olet menossa?
R

Rohkeus

Nykyään kaikki kertovat olevansa rohkeita, julkkiskokeista kirjailijoihin ja imagokonsultteihin. Monenlainen toiminta lokeroidaan rohkeuden alle. Mutta mitä se oikeasti on näissä hommissa, tässä nykyaikaisen viestinnän sirkuksessa? Rohkeutta on osata kyseenalaistaa. Vastata sellaisiinkin kysymyksiin, joita ei ole vielä edes esitetty. Ehdottaa jotain aivan muuta, mitä langan toisessa päässä on alun perin ajateltu. Esittää valtavirrasta poikkeavia ideoita. Sanoa suoraan, jos jokin asia ei vain toimi. Viedä sellaistakin visiota eteenpäin, jonka vastaanotosta ei voi olla varma. Yllättää. Katsoa silmiin. Halata. Ja jäädä mieleen.
S

Strategia

Strategia on tavallaan kovin kuiva sana, mutta aina ja edelleen aivan yhtä olennainen. Onhan nimittäin niin, että joka ainoalla yrityksellä, joka haluaa tehdä johdonmukaista ja menestyksekästä markkinointiviestintää, on oltava liiketoiminnassaan strategia. Sen pohjalle rakentuu kaikki brändin rakentamisesta mainontaan ja vaikkapa henkilöstön henkiseen hyvinvointiin. Ilman strategiaa tekemisestä tulee roiskimista. Ja vaikka roiskiminen on välillä kivaa, ei sillä rakenneta pitkäaikaisia menestystarinoita. Jos oma strategiasi herättää haastavia kysymyksiä, anna meidän auttaa. Me haastamme, sparraamme, autamme ja otamme kopin. Ja luomme yhdessä tehdyn pohjalta erottuvaa markkinointiviestintää. Siinä muuten taisikin tulla meidän strategiamme pähkinänkuoressa.
T

Tyyli

Tyyli on taitolaji. Kaikilla sitä ei ole. Ja parhaan tyylin omaavia imitoidaan surutta. Tyyli on omaperäisyyttä, tervettä itsevarmuutta, suhteellisuudentajua, tunneälyä, kykyä lukea ympäristöään ja taitoa muodostaa kaiken pohjalta oma, yksilöllinen tapa olla ja ilmaista itseään. Ei hampaat irvessä suorittaen, vaan rennolla varmuudella. Tyyliä voi oppia. Mutta sitä ei saa sormia napsauttamalla, eikä se ole jotain, mitä voi vain ilmoittaa omaavansa. Se vaatii kokemusta, näkemystä ja maailmanlukutaitoa. Millainen on sinun yrityksesi tyyli?
U

Uteliaisuus

Ihmiskunnan monen ihmeellisen saavutuksen takana on uteliaisuus. Tarve esittää kysymyksiä, löytää ja kokea uutta, saada ennennäkemättömiä oivalluksia. Uteliaisuus ei ole ainoastaan kaukaisiin horisontteihin kiikarointia, vaan se on myös aitoa kiinnostusta kanssaihmisiin, muuttuvaan lähiympäristöön ja – meidän tapauksessamme – asiakkaan toimintaan ja todellisiin tarpeisiin. Uteliaisuus on todellinen liikkeellepaneva voima ja luovuuden lähde. Se on avain merkittäviin aikaansaannoksiin. Nuuh. Mihin päin lähdetään?
V

Vastuullisuus

Vastuullisuus, mikä muotisana – kenties jonkinlaista inflaatiotakin jo kärsinyt käsite. Mutta silti se on asia, johon voidaan kiteyttää paljon hyviä ja rakentavia asioita. Kuten ihmisen ja ympäristön huomioiminen, kestävien valintojen tekeminen, lupausten pitäminen ja tiettyyn eettiseen pohjaan nojaaminen. Vastuullinen ihminen – ja yritys – ottaa sananmukaisesti tekemisistään vastuun. Mikä johtaa siihen, että oman tekemisensä vaikutukset tulee ihan aikuisten oikeasti tiedostaa. Joka hetki. Todellista vastuullisuutta on se, että voi päivän päätteeksi katsoa peiliin ja todeta, että tänään en ainakaan vienyt maailmaa yhtään huonompaan suuntaan. Kaikkea ei tarvitse tehdä heti. Mutta olennaista on aloittaa.
W

Wau

“Ooh! Ai että tuollaista? Enpä olisi osannut odottaa. Vautsi!” Siinä reaktio, johon pyrimme kaikessa toiminnassamme. Redin käyttövoimana on wau-efekti. Jokainen aiheutettu wau on palkinto. Se kertoo, että on onnistuttu.
X

X marks the spot

Aarre on merkitty karttaan äksällä. Se on se tavoite, jota kohti Redissä lähdetään joka projektissa. Kartta piirretään asiakkaan kanssa yhdessä, jotta varmasti osataan maaliin. Ja reittiä edetään kumppanin kanssa käsi kädessä. Nykyaikainen markkinointiviestintä on toistuvaa aarteen-etsintää. Äksän alla voi odottaa monia asioita: parempaa tunnettuutta, hiotumpaa brändimielikuvaa, lisää liikevaihtoa, tyytyväisempiä loppuasiakkaita, iloisempia ihmisiä. Loputtomasta seikkailustahan tässä on loppujen lopuksi kyse. Oletko valmis?
Y

Yllättäjä

Yllättäjä on ihminen tai yritys, joka jää mieleen. Sellainen, joka tekee jotain positiivisella tavalla odottamatonta. Yllättäjä kohahduttaa ja sekoittaa sopivasti pakkaa. Yllättäjiä seurataan. Ja ehkä heille ollaan toisinaan jopa pikkuriikkisen kateellisia. Että keksipä tuollaista, olisinpa itsekin. Me haluamme aina yllättää. Sekä asiakkaamme että maailman. Ja ennen kaikkea haluamme auttaa asiakkaitamme olemaan yllättäjiä. Kilpailukenttänsä valkoisia hevosia. Katseen kääntäjiä. Edelläkävijöitä, uuden luojia.
Z

Zappa

Legendaarinen muusikko, säveltäjä ja popkulttuurin vaikuttaja Frank Zappa loihe joskus lausumaan seuraavasti: “A mind is like a parachute. It doesn’t work if it is not open.” Niin. Tarvinneeko tuota selittää kovin paljon enempää. Oli kyseessä päivittäiset liike-toiminnan rutiinit tai uusien markkinointiratkaisujen luominen, avoin mieli on kaiken avain. Tarvitaan halua oppia uutta, nähdä mahdollisuuksia ja jättää tilaa eri vaihto- ehdoille. Ja hyväksyä se, että ei ole välttämättä aina oikeassa. Harva on päässyt laput silmillä tavoitteeseensa. Avoimin mielin kulkiessa sen sijaan luvassa on monesti myös yllätyksiä. Yleensä varsin mukavia sellaisia.
Å

Åland

Nå niin. Tällaisessa kåhdassa cåpywriterin måpå ån aina vaarassa keulia. Kieli ån rikkaus. Ja hienåa, että ålet ånnistunut luåvimaan åpuksessamme tänne asti. Ånnittelut!
Ä

Ääni

Tämän päivän mediaympäristössä tuntuu välillä siltä, että käynnissä on jatkuva kilpahuuto, jossa eri äänten kakofonia aiheuttaa lähinnä korvatulppien korviin sullomista. Äänenvoimakkuuden sijaan onkin olennaisempaa miettiä oman viestin sisältöä. Ja vasta sen jälkeen viestiä siitä erottuvalla äänellä. Tähän tehtävään on olemassa Redin kaltaisia ammattilaisia, jotkavat auttavat asiakkaitaan hiomaan omaa äänensävyään ja tapaa ilmaista asioita eri medioissa. Niin, että viesti nousee esiin muun metelin joukosta. Mitä sanottavaa sinulla on? Sanotaan se yhdessä erottuvasti.
Ö

Överit

Toivottavasti sinua, rakas lukija, ei vaivaa tässä vaiheessa ns. överit, eli yliannostus aapistamme kohtaan. Olemme erittäin ilahtuneita, jos olet saanut tästä pikku kirjasesta jotain. Inspiraatiota, ideoita, ehkä iloakin. Eikös tehdä jotain yhdessä? Syödään sitten vaikka onnistuneen yhteistyön päälle juhlakakkuöverit. Koska pitäähän sitä voida nauttia työnsä hedelmistä. Siihen mekin Redissä pyrimme. Toivottavasti sinunkin kanssasi.